Bordjes of ballen hooghouden? Hoe zorg je dat iedereen in huis wat doet?
Ouders
Gezinscoach
Ouders
11/23/2023
1 min
0

Bordjes of ballen hooghouden? Hoe zorg je dat iedereen in huis wat doet?

11/23/2023
1 min
0

Doe jij alles zelf? Hoe combineer je al die taken werk en privé? Hoe de samenstelling van een gezin ook is, taken verdelen is belangrijk om het voor iedereen draaglijk en gezellig te houden. Alles valt of staat bij het nakomen van afspraken.

Klusjes:

Blijf niet alles zelf doen, omdat het dan sneller of beter gaat. Zo creëer je juist dat jij alles wel oplost en de ander niks hoeft te doen. Er is altijd wel een klein klusje te vinden, hoe klein kinderen ook zijn. Bijvoorbeeld sokken bij elkaar zoeken.

Troep:

Wat jij allemaal in huis ziet liggen en als troep bestempeld, ziet de ander niet eens liggen. Laat staan dat de ander het als troep ziet. Het ene kind heeft een keurig opgeruimde kamer, de andere een grote bende. En toch kunnen ze het allebei opgeruimd vinden. Maak afspraken wat wel en niet kan binnen het huishouden om het voor iedereen prettig bewoonbaar te houden.

Taken verdelen:

Verdelen van taken heeft alles te maken met plannen, structuur aanbrengen, verwachtingen en afspraken maken en nakomen.  En dat is complex. Dus als het bij jou thuis niet helemaal lekker loopt, no worries. Blijf elke week vooruitkijken. Maak in de gang of keuken een planbord waar iedereen vaak langsloopt. Schrijf een paar taken op die je deze week echt gedaan wilt hebben. Zorg dat je kunt blijven afstrepen, dat geeft een goed gevoel.

Elke dag hetzelfde:

Vooral op doordeweekse dagen is een vast ochtend- en avondritueel aanhouden belangrijk. Wat wordt er van iedereen verwacht? Iedereen moet ergens op tijd komen in de ochtend met de juiste spullen of heeft in de avond nog een afspraak. Dat geeft enige druk. Als iedereen elke ochtend hetzelfde doet, hoef je er ook geen discussie over te voeren met een ochtendhumeur 😉.

En de laatste tip: is jouw gezin digitaal ingesteld? Zoek naar handige apps als Google Tasks (alle taken op een rijtje) of een gedeelte agenda (Google of Cozi) en wat denk je van schoonmaaktaken per ruimte (Sweepy)?

Reacties
Categorieën